הסרט-"סיכון מחושב"
שאלות למחשבה/2008
ד"ר דליה שחף מרצה במכללה לחינוך "אוהלו"
לתגובות : drdalia25@gmail.com מותר לצטט, לשכפל ולהפיץ פרסום זה תוך ציון מקור המידע ושם הכותבת
הסרט שלפניכם נראה סרט תמים שמטרתו לבדר כביכול שעה קלה את הצופים. מסתבר שסרטים כמו שירים הם הדרך החזקה ביותר להעביר מסרים ולעצב דעת קהל.
סרטים יותר מהטפות כנסייתיות, או תעלומה כתובה, או שלטים של תנועות מחאה, עיצבו חלק גדול מהציפיות ממערכת החינוך. סרטים כמו "לאדוני באהבה", ואחרים הם בעצם דרך להציב מודל של מורה אידיאלי כאשר המסר הוא שמצפים שכל מורה מהשורה ישאף להיות כמו גב' גונסון. כצפוי המורים בסרטים עוסקים בכיתות קשות והצלחותיהם המדהימות של המורים המשחקים בם. אלא שלצערנו המורים בסרט עוסקים בתלמידים שחקנים ולא בכיתות אמת, בחיים האמיתיים. ההצלחות הרבה יותר צנועות, ושיטות ההוראה אינן בהכרח שיטות רצויות לאימוץ כפי שנראה בסרט זה ובסרטים אחרים.
מה שמתבקש מכם בתרגיל זה הוא לצפות בסרט רצוי פעמיים ולרשום לעצמכם הערות על פי ההנחיה, באדם ציינתי את התשובה שיש לי לתת לכם שהיא טובה בדיוק כמו כל תשובה אחרת שלכם אבל כדאי להתעכב ולקרוא אותה, יתכן שתפתח צוהר לחשיבה שונה.
1.אחת העצות שנותן האל לגב' ג'ונסון-המורה, היא שתנסה להרשים את תלמידיה-מה שהמורה עושה הוא להתלבש במעיל עור ומגפי עור ולחכות לתלמידיה כשרגליה על השולחן.
מה דעתך על אקט מסוג זה ? האם זה היה יעיל כיצד הגיבו התלמידים-בלעג קראו לה קאובוי וכו'
2.המעשה הבא היה למצוא מישהו שיודע קארטה מה בעצם הייתה המטרה שלה? ניסיון להרשים בעזרת פעילות אקטיבית מתועלת (אלימות מתועלת)
האם הצליחה? הצליחה להסב את תשומת ליבם אבל הדבר לא הביא לרוגע ולהקשבה
3.המורה מציג אג'נדה מעניינת " כל אחד מכם הוא טירון בעל עבר נקי ....לכל אחד יש טוב מאד ומעתה והלאה עליו להתאמץ לשמור עליו...." מה דעתך על הרעיון הזה כהתחלה עם תלמידים רוויי בעיות משמעת.? מצוין
4.המורה מקבלת לידיה את תוכנית הלימודים- ומוצאת אותה בלתי מתאימה לדעתה –היא בוחרת את המשפט המהממם "אנחנו בוחרים למות" המנהל מגיב לשינויים שהיא עושה במשפט מעניין צטט אותו ונסה לצדד באחד הצדדים.-הצידוד הוא במנהל שאומר שהיא כמורה צעירה וחדשה בודאי חושבת שהיא יודעת טוב יותר אבל עליה לציית.
5.לאורך כל הסרט משתמשת המורה בשוחד בצורות שונות על מנת לגרום לתלמידים ללמוד ציין מהם המקרים ומה דעתך על דרך זו-גרוע ביותר, היא מקבלת איום סמוי מאחד התלמידים שמציע לה שלא תחשוב אפילו לא לעמוד בהבטחותיה .משחדת בואפלים, משחדת בנסיעה ללונה פארק
מה יכולה הייתה לדעתך להיות האלטרנטיבה לחטיפים, לבילוי בלונה פארק ועוד.
6.לאחר התיגרה בין ראול וגוסמורו לבין אמיליו ממהרת המורה לבקר בביתו של ראול ושם היא מפליגה בשבחיו האם אין זה מוזר שהיא מציינת שלא עשה דבר רע? האם הוא לא חבט באמיליו ? האם לא חזר להתקוטט איתו?-הניסיון לעגל פינות בשקרים שכביכול מעדנים את המציאות הוא גרוע ביותר, מי שמפחד להעמיד את תלמידיו על מקומם ומגיע עד ביתם כדי לשקר אין לו מקום במערכת החינוך , אגב זו הסכנה בביקורי בית שכאשר אתה הולך לביתו של תלמיד אתה עלול להרגיש שאם תדרוש שההורים יקחו אחריות הם עלולים לעשות זאת הרבה מעבר למה שציפית ואז אתה מנסה לחזור בך בעזרת עיגול פינות –שקרים.
7.על פי מה החליטה גב' גונסון שראול הוא התלמיד הראוי ביותר? לא ברור אין בסרט שום עדות לכך שדווקא הוא הטוב ביותר,
8. המורה מבקרת בביתו של אמילו גם כאן אין תאור של הביקור וניתן ללמוד על כך מתגובתו של אמיליו למחרת, אמליו מתריס כנגדה שהיא ביקרה גם בביתם של ראול וגוסמורו -מה הייתה לדעתך כוונתו של אמיליו בדבריו? שהיא מנסה לרקוד על כל הבמות
9. מה יחסך לביקור האסור בלונה פארק והשקרים של המורה להנהלה לאחר מכן ? כיצד היית נוהג/ת את/ה? המורה לקחה על עצמה אחריות בצורה בלתי אחראית לחלוטין כמו כן זה עוד אחד מהניסיונות לשחד אותם כי אין לביקור בלונה פארק שום ערך חינוכי לימודי לפחות אינו חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים
10. המורה בוחרת להעדיף מס' תלמידים האם בחירתה מוצדקת לדעתך האם אתה כמורה היית בוחר/ת תלמידים אחרים? את מי?
11."ארוחת ערב" במסעדה מפוארת האם נראית לך ראויה? לאור ההתפרצות של ראול על המלצר בסוף הארוחה כיצד נראה לך כל הרעיון וכיצד היית נוהג/ת את/ה? הרעיון לצאת למסעדה עם תלמיד בגיל הטיפש עשרה הוא רעיון רע מאד ועלול להתפרש בעיני התלמיד בדרך שונה לגמרי מכוונת המורה , הביקור במסעדת יוקרה גם היא טעות נוראית כי ראול לא יודע איך להתנהג הוא נכנס ללחץ ומבייש את עצמו כאשר זה היה מיותר. המעשה מקביל לביקור בתערוכת ציורים לעיוור צבעים. והדבר הגרוע ביותר הוא העובדה שביקור כזה אילץ את ראול להתלבש בהתאם דבר שלא היה באפשרויותיו הכלכליות ואז הוא נאלץ ללוות כסף כדי להתלבש כראוי בסופו של דבר המורה מוסיפה חטא על פשע בכך שהיא מלווה לו כסף עם תנאים שאח"כ אינה יכולה לעמוד בהם (שיחזיר לה כשיסיים ללמוד) דבר פסול מראש כי מורה לא יכול להרשות לעצמו להיות נושה של תלמידיו.
12. הפרס כלל ארוחה לשלושה תלמידים בגיל הטיפש-עשרה כשבסופו של דבר רק ראול הגיע האם נראה לך שזו דרך נאותה וחינוכית לייצר מצבים בהם מורה צעירה יוצאת לבילוי עם נער בגיל העשרה, מה היה קורה אילו אמיליו היה זוכה בפרס לאור התקשורת הראשונית שלו איתה ז"א הדרך שסיגל לעצמו לתקשר עם מורותיו בדרך של חיזור מתוך הכרה בערכו כזכר צעיר ומושך? כמובן שלא וזה אסור בתכלית האיסור גם יציאה עם שלושה תלמידים היא פסולה קל וחומר עם תלמיד אחד
13. ההזמנה למסעדה הביאה לכך שראול נאלץ לקנות מעיל ראוי שלא היה לו על מנת שלא יתבייש במסעדה האם כל האירוע היה שווה את ההסתבכות ל ראול בהלוואה שלא היה לו סיכוי להחזיר.
האם נראה ראוי וסביר שהמורה שהבינה שהיא הגורם לבעיה הלוותה לו את הכסף ? האם ראוי שיהיו חובות מסוג זה בין מורה לתלמיד?
14. מה היה לקוי בפרס שהציעה המורה ? הליקוי היה בכך שלא היה שום קשר בין הפרס לנושאי הלימוד שלה . פרס הוא שידרוג חינוכי והוא חייב להיות עלייה בלימוד או בהתנהלות שקשורה קשר אמיץ לחומר הלימוד או למטרה חינוכית , מאחר ולא היה כול קשר בין הביקור במסעדה לבין הנלמד בכיתה הפרס היה שגוי. המורה לא הבינה את העולם בו תלמידיה חיים וניסתה להפעיל שם מערכת תיגמולים קלוקלת ביותר שרק סיבכו את המצב.
15.ביקור הבית אצל דורל וליונל אחיו שפרשו מלימודים מעמיד את גב' גונסון שוב מול העובדה שהיא לא מבינה דבר בעולמם של תלמידיה. האם מסבירה לה את הדברים בדרך הכי בוטה שאפשר, מה היו הדברים? מה הבנת מדברי האם ? כיצד ניתן היה למנוע זאת? ראשית היה על גב' גונסון להודיע מראש על בואה. שנית היה עליה להתכונן לכך שההורים בכיתתה לא מאושרים ואינם מבינים את הקשר בין שירה לבין כלים לחיים שוב התשובה במאמר ביקורי בית חובה או טעות חינוכית /ד"ר שחף http://www.avantgarden.co.il/88108/%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%97%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%95-%d7%98%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%93-%d7%a8-%d7%93%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%97%d7%a3
16.המשגה האחרון של גב' ג'ונסון היה הניסיון להציל את אמיליו מחייו בשיחה שהיא מקיימת עימו לאחר הקטטה עם ראול הוא לועג להתנשאות שלה ולעובדה שהיא חושבת שהיא יכולה להציל אותו מחייו , שוב אמיליו מנסה ללמד אותה שהיא לא מבינה דבר על חייהם של תלמידיה ולמרות זאת היא ממשיכה לייצר אצלם ציפיות שמביאות בסופו של דבר למותו של אמיליו. בסרט ישנה נטייה להטיל את האשמה על המנהל שכביכול לא קיבל אותו לשיחה בשל העובדה שלא דפק בדלת ,? מה דעתך? המנהל כמובן אינו אשם בכך שהוא מנסה להקנות לתלמידיו דרך מנומסת להתנהל.גב' ג'ונסון הייתה חייבת לידע את המנהל שהיא שולחת את אמיליו איליו כדי שהמנהל ידע שמדובר במקרה חירום שהרי כיצד על המנהל לדעת דברים שהיה עליה לדווח לו מיד ולא לנסות ל"הציל" את אמיליו בכוחות עצמה. אילו דווחה על כך הייתה אולי מונעת אסון חבל שדווקא כאשר אמילו התחיל לחשוב שאולי יש לו על מי לסמוך הוא טעה ושילם בחייו.
17.מהניסיון של אמיליו והנסיון של ראול במסעדה מה לדעתך הייתה צריכה גב' גונסון ללמד את תלמידיה לפני שלקחה על עצמה לתקן את עולמם, אילו כלי הישרדות היו מונעים את מותו של אמיליו? גב' גונסון בעצמה ננזפת ע"י המנהל על כך שהיא מתפרצת לחדרו של המנהל מה דעתך על כך?
18.במערכת היחסים עם קאלי לא ממש ברור מי בוגרת יותר גב' גונסון או קאלי הסבר כיצד זה בא לידי ביטוי? כיצד מבהירה לה קאלי שהעובדה שהיא דוחפת את אפה לעינייני אחרים בלתי רצויה?
19.האם היית בוחר את המורה בסרט זה כמודל לחיקוי בעבודתך? ממש לא וחבל שהבימאי+התסריטאי טעו לחשוב שזו מורה מיוחדת שראוי לציבור להתרשם מביצועיה החינוכיים אין ספק שגונסון היא מודל של מורה רווקה/גרושה שמקדישה את חייה להוראה כי נכשלח במערכת אחרת של חייה וזה בהחלט לא מתאים למודל המורה הישראלי יהודי /ערבי שמצפים ממנו גם להצלחה בחיי המשפחה ועל כך עוד נרחיב
20.האם יש חשיבות לעובדה שהסרט מציג את גב' גונסון כגרושה שהגיעה להוראה כי חיפשה תחליף למשפחה שאין לה? נראה שבתרבות הנוצרית יש לזה חשיבות כי המודל עליו בנוי תפקיד המורה היא הנזירה שמנעה מעצמה משפחה וילדים כדי להיות פנויה למען החברה
21. האם העובדה שהיא הייתה אישה מוכה איננו עומד בסתירה להיותה חיילת מארינס? בהחלט למי ששם לב לזה זה מוסיף לחוסר האמינות של הסרט מה גם שזה לא קשור לשום דבר בסרט
22. התלמידים מנסים להכריח אותה להישאר וטיעוניו של ראול מלמדים שהוא אינו מוכן לותר לה ועליה, כי אין ספק ששום מורה אחר לא יוכל להכינס לנעליה ראול מביע את הדברים באנוכיות רבה כשהוא טוען "איך דרשת ממני שאחזיר לך את ההלוואה בסוף לימודי כשלא תהיי כאן" ואיך זה שאת עוזבת בגלל שאמליו מת, ודורל וליונל עזבו ואמם ירקה בפרצופך, וקאלי הלכה לבי"ס שבן זוגה הציע לה, ומה איתנו אנחנו שנשארנו לא שווים בעיניך????????????. הדברים עד כמה שהם אנוכיים הם בהחלט אמת מרה שכל מורה צריך להתייחס אליה ברצינות
הערות נוספות
1. הניסיון להרשים את התלמידים במשחק קרטה מאד לא מומלץ לחיקוי
א. דורל שהפסיד התחמם כהוגן ולא ניתן לשער מה יקרה בשל כך אחרי השיעור.
ב. המורה בכלל לא יכולה הייתה לדעת אם מישהו מתלמידיה יודע קרטה ואם יש כזה האם יסכים להציג מיומנויותיו לפני כל הכיתה.
ג. כל משחק תחרותי הוא פתח לאלימות ולכן הוא שלילי
2. הניסיון הכושל שלה להתמודד עם אמיליו שמוכיח לה צעד אחר צעד
א שהיא משקרת כי הועדה של ביה"ס לא תשלם עבורם ביקור בלונה פארק.
ב. שהוא מנצח אותה מילולית כשהיא מנסה לגרום לו להשתתף בדרך של משחק קלפים כביכול.
ג. הוא מנסה לתקשר איתה על בסיס סקסיסטי סגנון שהורגל לנצח בו.
3. ההתערבות בחיי התלמידים זוכה לביקורות רבות והיא אינה משדרגת את עצמה היא לא מלמדת עצמה להכיר קודם את החיים ואח"כ להתערב נכון יותר.
4. ההגעה בשעות לילה לבתי האנשים ללא הודעה מוקדמת בלתי רצויה.