מה משמעותם של הציונים ככלי חינוכי
תמיר, יעל.(1995)."כרוניקה של כישלון ידוע מראש" בתוך: חן,דוד.(1995)..החינוך לקראת המאה ה-20. ישראל: רמות-אוניברסיטת ת"א ע' 425-437
מאמר זה מניח מראש שקיימת בעיה במעמדו של המורה וקיימת התדרדרות במעמדו . רושם דומה ניתן לראות במאמרו של רוזנוב[1] בו הוא מזכיר את המורים בבריטניה ש"לפי שעה", שם עדיין יש למקצוע ההוראה לגיטימיות בעיני הציבור, אבל עצמאותם המקצועית הולכת ומתערערת וסמכותם שנויה במחלוקת. בארה"ב אומר רוזנוב המורים כבר משוללים כל סמכות מקצועית שכן מקצוע ההוראה אינו ממלא אחר שני קני המידה הבסיסיים שמאפיינים מקצוע מוכר: החינוך כמדע אינו מהווה "דיסציפלינה תיאורטית" מוכרת ומוסכמת, ואילו המורים עצמם אינם מהווים "גילדה" (שמו של איגוד מקצועי בימי הביניים שהיה בעל כוח עצום), דהיינו איגוד אוטונומי בעל סימני היכר מקובלים. יתר על כן המורים בארצות הברית כפופים לוועדי בתי הספר כלומר, לפיקוחם של הדיוטות ועל כן אין להם סמכות לפסוק הלכה בכל הקשור לתחום התמחותם המקצועית. כך נראים הדברים בעניו של רוזנוב במאמרו : המורה בר סמכא או מורשה? ע' 410. נראה שמאמרו של רוזנוב עמד לנגד עיניה של תמיר כשבחרה לדון במעמדו של המורה מן הפן הסוציולוגי-היסטורי, ולהוסיף נדבך לפן החינוכי פילוסופי של רוזנוב.
תמיר רואה שלוש סיבות לפיחות במעמד המורה:
שבירת האידיאל של המדינה הניטרלית.
צמצום הפער בין מבוגרים וילדים.
התחזקותן של מגמות ספקניות-לגיטמיות גדולה למגמות ספקניות.
לדעת תמיר מורה הוא מי שאמור להורות דרך, להצביע על כיוון כשההצבעה על הדרך אינה אקראית אלא מתבססת על ידע שאינו מצוי בידי מבקשי הדרך-התלמידים. סמכותו של המורה מקורה אם כן בידע בלעדי שיש לו.
הגדרה זאת מקשה את קבלתה, מאחר ועולה השאלה איזה ידע בלעדי יש למורה? האמנם ידע מקצועי הוא בלעדי? האם כל מי שיודע מתמטיקה יכול ורוצה להיות מורה? האם די בידע או כמו שאמר רוזנוב זה צריך לדעת איך להעביר את הידע. ובעיקר מהו אותו ידע שעלינו המורים להנחיל ? האם הכוונה לידע האמת ?, ידע המוסר? או הידע ליילד תבונה כמו שחשב אפלטון, או הידע להעביר מסרים בדרך מניפולטיבית כמו שחשב דיואי וכך תוכל החברה לחנך את הצעירים מבלי שירגישו שכופים זאת עליהם.
תמיר מזכירה את רוזנוב ומאמצת את אבחנותיו בין המורה כמקור "סמכות" למורה "כמורשה" החברה. לאחר שהיא חוזרת על הנחותיו של אפלטון (כפי שראינו כבר אצל רוזנוב) היא מסכמת את הנושא במשפט חשוב תפקידו של המורה ומעמדו נסמכים על יכולתם של סוכנים חברתיים לכוון את דרכו של המורה-אלו יורו למורה את הכיוון וסמכותם תאציל על המורה
מי הם אותם סוכנים?
על פי גודמן בספרה "חינוך ודמוקרטיה" [2], המדינה היא זו שמאצילה על המורים מסמכותה ולמדינה יש חמישה מודלים
מודל מדינת משפחה
מודל מדינת המשפחות
מדינת הפרטים
והמדינה הדמוקרטית
המדינה הרב לאומית
מהי מדינת המשפחה?
מדינת משפחה כשמה כן היא. מדינה שמתפקדת כמשפחה. הילדים אמורים להכיר את מהות החיים הטובים, לטפח בהם שאיפה לחיות את חייהם על פי עקרונות הטוב ולבסס הרמוניה בין הטוב הפרטי לטוב הציבורי כמו בין אחים.
מדינת משפחה מניחה שהשליט, הוא כמו אבא העומד בראש משפחה, יודע מה טוב ומה רע לילדיו. בצורה כללית שיטה זו מניחה שלשליטים כפריטים ולמדינה כמוסד, יש נגישות לידיעה מה טוב. צורת מדינה כזאת היא בעייתית כי כל תלמיד בעולם המערבי יודע שהאמת וידיעת הטוב הם רלטיבים, ז"א יחסיים, והמגמה היא לא להיות צודק אלא ללמד את עצמך לחשוב שאולי אינך צודק ז"א אולי הצדק הוא עם הצד השני או ששני הצדדים צודקים. די בבחינת המאה האחרונה המתאפיינת יותר מכל בחשדנות כלפי מהותו וערכו של הידע בכלל ושל הידע המדעי בפרט, כדי להבין את הבלבול בו אנו נמצאים.
בסיסה של חשדנות זו עומדת ההכרה שכל ידע הוא "ידע מטעם" ז"א הידע עבר סינתיזה אצל סוכן חברתי עם אינטרסים שונים ולכן יש להתייחס לידע זה בספקנות ובביקורתיות מה שמצריך מורה שיכול להעניק לתלמיד כלים לשיפוט הידע באופן עצמאי, כאילו דו שיח בין דעות סותרות יקרב את הצדדים אל האמת כאשר גם האמת המדעית כבר מוטלת בספק. כמו כן נשאלת השאלה האם כל ידע מדעי תורם לחברה טובה יותר או שיש ידע טכנולוגי שיש לקטוע כמו הידע שהוביל לבניית המשרפות באשוויץ.
אי הידיעה בהקשר לזכות להעברת הידע של המדינה שומט את הקרקע מתחת לדרישתה של מדינת המשפחה לבלעדיות חינוכית .
מהי מדינת המשפחות
בניגוד למדינת משפחה שבה השלטון ממלא מקום האב המשפחתי הרי במדינת המשפחות החינוך אכן ניתן לידיהן של המשפחות. ההורה אמור לבחור לילדיו את החינוך המתאים להשקפותיו. הורה שמאמין בצמחונות ישלח את בנו לבי"ס שיחסו לעולם החי והצומח יהיה בהתאם, הורה דתי ישלח את בנו לבי"ס דתי או חרדי, הורה פציפיסט יחפש בי"ס ברוח זו ואחרים ישלחו את ילדיהם לפנימייה צבאית. הזכות לחנך במדינת המשפחות נגזרת מהאוטונומיה של ההורה וממידת האחריות שהוא חש כלפי ילדיו וזה מבלי שתהיה גישה שיפוטית לגבי דעותיו של ההורה והתכנים שהוא מבקש להעביר לילדיו.
ההנחה העומדת בבסיס שיטה זו היא שהאפשרות שההורה טועה בחינוך ילדיו אינה גרועה מהאפשרות שהשלטון עלול לטעות בחינוך הצעירים במדינה, וסביר להניח שההורים ירצו את טובת הילד יותר מהשלטון.
שיטת מדינת המשפחות נפלה על רקע עליית מעמדם של הילדים, וזאת לאחר שזמן רב חשבו שהילד איננו זקוק לזכויות משל עצמו וההורה מייצג אותו בשל העובדה שהילד עדיין חסר בינה לעשות זאת היטב.
התפיסה החדשה של זכויות הילדים החדירה את ההכרה שלילד יש רצונות ודעות משלו ויכולת להגן עליהם. מי שייצג את הגישה הזו היה יאנוש קורצאק בהגותו החינוכית כאשר טען שהילד הוא יצור בן בינה היודע היטב את הצרכים, הקשיים והמעצורים של חייו. דרך זו הובילה להעמדת הילד במרכז יחד עם דרכו הפילוסופית של דיואי ו"המהפכה הקופרניקית" שטופלה במאמרו של רוזנוב.
הקושי העיקר של מהפכה זו היא העובדה שמהפכה זו לוותה בסיסמא ש"העולם שייך לצעירים" מה שהפך את הזקנה לאיום שבשל כך כולם מסרבים להזדקן מחשש שיוצאו מחוץ לעולם הרלוונטי. בעיה זו באה לידי ביטוי בדרכים רבות, אך לדידנו זה הפך את המורה למבוגר המנסה להראות צעיר כאשר הוא מחקה את דרך לבושם של הצעירים ואת שטחי התעניינותם, כמו ספורט אתגרי מוסיקה ועוד. התוצאה פער חיצוני קטן בין המורה לתלמיד, ומכאן קצרה הדרך לשבירת הדימוי הסמכותי של המורה.
כך שמצד אחד נשבר המבנה ההירארכי של הידע ובמקומו בא מבנה פלורליסטי שבו לכל דעה יש לגיטימיות, ומצד שני שבירת האוטוריטה הסמכותית של המורה שבעבר עמד על במה מוגבהת והיום הוא מסתובב בין השולחנות ויושב עם תלמידיו. יש מי שחושב שהמורה חייב לאפשר לתלמידים חופש גמור כמו שמקצין זאת החוקר ניל ויש אחרים שחושבים שהם פועלים יחד עם התלמידים אך אין להניח לתלמידים לנפשם ויש לכוון את דרכם גם אם אין זה בדרך סמכותית כמו שחושב פררה.
כמו במאמר של רוזנוב המדינה המשפחתית אמורה לפתח חינוך מקשיב ומבין לילד כאשר ניתן לעשות זאת בשתי דרכים
:1- הנחייה ברוחו של אפלטון ורוסו ז"א ליילד את התבונה החבויה בילד ואז המורה הוא סמכות –כי הוא "המורה היודע".
2. או שיתקיים דיאלוג בין הילד למורה, דיאלוג בו המורה שווה לתלמיד -"המורה השואל". ואם קיימת סמכות הרי היא סמכות שטמונה באישיותו המיוחדת של המורה ולא ממקצועיותו. סמכות מסוג זה מעמידה בצל את המורים חסרי האישיות הייחודית וגורמת למתח שלילי בין המורים.
העמדת הילד במרכז הביאה ל"מגילת זכויות הילד" שלא נכתב בה שזכותו של הילד לרכוש ידע אך נכתב בה שזכותו להתפתחות אישית ולהנאה.
קושי נוסף שנוצר מהעמדת הילד במרכז הוא הניסיון להחליף את ההורה בהקניית ידע מהלך שעל פניו נראה נכון, שהרי לא נצפה שכל הורה ידע כל מה שנדרש ללמד את בניו. הבעיה מתחילה כאשר המורה נדרש לעשות זאת כאילו הוא ההורה עצמו, ועליו להבין ללבו של הילד לספק לו סביבה מגינה ומהנה. דבר זה התרחב עד כדי כך שמורים דוחקים את רגלי ההורים בעיקר כאשר הילדים נמצאים שעות ארוכות מדי בבית הספר או כאשר ההורים עסוקים מדי מכדי להתפנות לילדיהם.
רעיון זה הפך את מקצוע ההוראה למקצוע של נשים מהר יותר משציפו כי ההנחה הייתה שנשים ממשיכות בבית הספר את תפקידן המסורתי במשפחה כאמהות, ואם הן גם מקנות ידע אז זה אידיאלי. מצב זה הוביל לכך שהתהליך הוציא את ההורים ממעגל האחריות כתופעת לווי להכנסתן של נשים למקצוע, הביא לכך שההורים שנדחקו מתפקיד ההורה המטפח, המבין והמלווה, הפכו למבקרי המורים. כל הורה מצפה שהמורה תנהג בבנו כפי שהוא היה רוצה לעשות זאת וכאשר זה לא נעשה בדיוק זה מקור לעימותים בין הורים למורים.
מדינת יחידים
כאשר מדינת המשפחה מתמוטטת עם שבירת המשפחה הסנטימנטלית (משפחה שבה מצפים מההורים שיפעלו מתוך רגש לילדים-וההנחה שזה יסדיר את כל צרכי הילד) והילד הופך לבעל זכויות עצמיות, ולא עוד קניינם של ההורים, אין עוד מקום למדינת המשפחות. הילד מבקש לתפקד כישות עצמאית ונוצרת מדינת היחידים שלוקחת על עצמה את חינוך הילדים תוך שמירה על חירותם. שיטת חינוך כזאת יודעת שאין לה מונופול על הידע, לכן אין היא מכוונת את הילד לצד זה או אחר של עמדות מוסריות. מצב כזה יתכן רק כאשר המדינה היא באמת ניטרלית, אך מדינת הלאום התגלתה כבלתי ניטרלית וגם הדמוקרטיה הליברלית הוכחה כמערכת של אינטרסים והעדפות של רוב המשליט את כוחו על המיעוט. מה שהתברר הוא כי בחסות מסווה של נייטרליות הפיצה הדמוקרטיה הליברלית תרבות וערכים פרטיים–ערכים מערביים, של גברים לבנים, ופרוטסטנטים. כך שחלום המדינה הניטרלית שרואה מעבר לכל נקודת מבט אישית הוכחה כאשליה, ואכזבה זו הולידה את המדינה הרב לאומית.
המדינה הדמוקרטית
מדינה דמוקרטית מכירה בחוסר יכולתה להיות ניטרלית משום שהיא משקפת את עמדת הרוב גם אם היא מאפשרת למיעוטים שבה להתבטא. המדינה הדמוקרטית מכירה בהורים כמי שזכותו לכוון את חינוך ילדיו בדרכו אך מכירה בעובדה שילד זכאי להכיר גם צורות חינוך שונות מאלו שהוריו מבקשים לשמר. ובכך היא שונה ממדינת המשפחות (שם ההורים הם הסמכות להחליט על כוון חינוך ילדיהם מבלי שתהיה ביקורת כלשהי על דרכם). המדינה הדמוקרטית מכירה בחינוך פוליטי. ובריבוי דעות כי ריבוי הדעות עשוי להוביל ביחד לאמת גדולה יותר ואם לא, אז עדיף שנטעה בעצמנו מאשר נוטעה ע"י אחרים. ריבוי דעות חשוב משום שבחברה רב תרבותית חשוב שכל קבוצה תשמיע את דעותיה ותעמיד אותן לבחירת כולם .
התיאוריה הדמוקרטית מקדשת את הדו-שיח הרציונאלי והקניית כלים נתפסת כיעד חינוכי המרכזי. השיח הרציונלי הוא תרומתה של תנועת ההשכלה ולמרות הפיתוי הגדול שהיה בה, היא הוכחה כבלתי ישימה ז"א האמת והחופש לא דרו בהרמוניה כפי שציפו ולא היה מקום לכל הדעות. על מנת לקיים דו-שיח ראציונאלי דרוש היה הידע שאיננו נגיש לכל. וכשאין ידע מתפתחת תרבות שיח של בלבול- מוח שבניגוד לשקר שיש בו מהכוונה להשיג משהו ע"ח האחר, הרי שיח של בלבול-מוח הוא האדישות לאמת וכל הכוונה של "מבלבל המוח" היא ליצור דימוי כאילו הוא יודע.
ולשם מה צריכים שיח כזה?
מדינאים ופוליטיקאים חייבים להביע דעה גם בתחום שאין הם מבינים בו דבר, "בלבול-מוח" הוא פתרון לנציג ציבור שחוסר דעה בנושא מסוים עלול להזיק לו ציבורית. השילוב בין הדרישה המהותית של הדמוקרטיה שלכל אזרח יהיו דעות בתחומים שההכרעה בהם מחייבת מיומנות, לבין ההכרה ההולכת וגוברת שאין לאזרחים את הכלים הנדרשים לקבל הכרעות בנושאים אלו וכי מערכת החינוך אינה יכולה להקנות כלים כאלו מטילה צל כבד על החינוך לדמוקרטיה בפרט ועל החינוך בכלל.
המדינה הרב לאומית
אידיאת המדינה הניטרלית נכשלה כי מדינות אינן יכולות להיות ניטרליות. המדינה הרב תרבותית שניתן היה לחשוב שתתן ביטוי לדעות השונות. של התרבויות השונות הוכחה גם היא ככישלון. המיעוטים התרבותיים לא זכו לייצוג אמיתי של דעותיהם. המדינה הרב-לאומית מנסה לעשות מה שנחשב ככפירה במדינה הדמוקרטית הליברלית והוא "חינוך נפרד אבל שווה" ז"א מה שנחשב כניסיון גזעני המנוגד לרוח השוויון במדינה דמוקרטית ליברלית, הופך במדינה רב-לאומית למותר ולרצוי. אם במדינה הליברלית הייתה שאיפה לאינטגרציה וכל ניסיון ליצור מערכת חינוך נפרדת זכתה לגינוי, הרי שבמדינה רב-לאומית מעודדים זהות עצמית כי הצידוק הוא "עלינו ללמוד מהדומים לנו", למידה שעיקרה עיצוב זהות ויצירת קהילייה נפרדת ולא חקר האמת.
המורה ומעמדו פורחים בתקופת פריחה לאומית, כי הוא נושא הדגל של השינוי. המורה לימד את העולים עברית וצרף אותם לעם היושב בארץ, בחברה בתר-לאומית (פוסט-לאומית- לאחר העיצוב הלאומי) כאשר הזהות הלאומית או האתניים הופכים לשוליים, המורה מאבד מיוקרתו כי אין בו צורך והוא נחשב לשמרני או למהפכני
לסיכום
כאשר האמון בקיומה של אמת מוסרית אחת מוחלטת נשבר, כאשר האמון בכוחו המשחרר והמקדם של המדע נסדק, והמסר הלאומי נחשף כנרטיב שהומצא על מנת לייצג עמדה אחת מני רבות, כאשר ריבוי הידע נתפס כנטל וכוחה של הרציונאליות מוטל בספק –ממילא נסדק מעמדו של המורה. המורה הינו שליח מטעם השלטון או הקבוצה האתנית או ההורים, והוא אמור להעביר מסרים המקובלים על שולחיו אלא שמסרים אלו אינם מוחלטים, וכוחם טמון לא בערך האמת שלהם, אלא בכך שהם משקפים את עמדותיהם של בעלי שררה בפוליטיקה או בכלכלה ואף במדע. המורה אינו סוכן של האמת אלא סוכן פוליטי חשוד תמידי כמי שמשרת אינטרס זה או אחר. ומכאן קצרה הדרך האם אנו צריכים בכלל מורים?
נסיים בדבריו של החתול בספר עליסה בארץ הפלאות:
עליזה שואלת "האם תוכל לומר לי מהי הדרך שעלי ללכת מכאן?" החתול עונה" זה תלוי בעיקר לאן את רוצה להגיע " עליסה עונה" לא ממש אכפת לי לאן" עונה לה החתול " אז זה ממש לא משנה באיזו דרך תלכי"
דו שיח זה מתאר יפה את חוסר הכיוון של מערכת החינוך שאינה יודעת לאן פניה מועדות אך גם לא אכפת לה .
[1] רוזנוב, אליהו.(1995)."המורה בר סמכא או מורשה?" בתוך : חן,דוד.(1995)..החינוך לקראת המאה ה-20. ישראל: רמות-אוניברסיטת ת"א ע' 409-424.
שאלות מנחות-תמיר
1. מהי הגדרת המורה על פי תמיר ומהי הבעייתיות שבה
2. מהי מדינת משפחות
3. מה ההבדל בין מדינת משפחה למדינת משפחות
4. מי הפיל את מדינת המשפחה
5. מה הביא להקמת מדינת יחידים
6. מדוע חייבת מדינת יחידים להיות ניטראלית
7. מדוע מדינה דמוקרטית ליבראלית חייבת להיות ניטראלית ?
8.האם מדינה דמוקראטית יכולה להיות ניטראלית
9. האם השיח הרציונאלי ניזון מרגש או מידע ומדוע זה חשוב
10. מהו שיח "בלבול מוח"
11 כיצד הפכה הפוליטיקה את השיח הרציונאלי לשיח של בלבול מוח ומדוע
12. מדוע שאפה המדינה הדמוקרטית לאינטגרציה-מהי אינטגרציה
13. למה שואפת מדיניות רב-לאומית/ רב תרבותית
14. איזה מודל מדיני שואף לחינוך שוויוני
15 איזה מודל מדיניות שואף לחינוך "נפרד"
16. באיזו תקופה פורח מעמדו של מורה
17. איזו חברה תאדיר את מעמד המורה ואיזו תדכא אותו
18. מה קרה בעקבות השינוי של "העולם שייך לצעירים" ולמה
19. מדוע מורות היו המועמדות האידיאליות להוראה
20. על פי איזו אידיאולוגיה חינוכית יש להעדיף מורות
21. איזו אגנדה חינוכית העלה יאנוש קורצאק